Followers

Thursday, December 29, 2011

CORETAN........


alhamdulillah a praise to allah….
dah masuk 4 bulan aku bermastautin kat bumi Jordan nie..syukur segalanya baik-baik aja…pelajaran Alhamdulillah setakat nie ok lagi..hehe..utk sem1 nie aku amek 2 subjek aja madkhal tasyri3 ngan ulum quran..dokter yg mengajar aku baik sngat2..suka ambil berat kat kami pelajar malaysia..tambah-tambah budak first year cam aku nie..b.arab pon berterabur lagi..huhu..erm..makanan2 kat sini pon bleh tahan gak la sedap2.huh..hobi baru aku sekarang memasak..hahaha..nie nak share skit gambaq2 aku kat sini...hehehe..

makam muaz bin jabar...





makam abu ubaidah al-jarrah.....

bersama akak2 PINTAR..yg comei2..hehe

bersama anak-anak negeri penang...(MUTIARA)

bersama liyana ngan khaulah....
SAYA..yang semakin tembam..huh
PANTAI AQABAH,JORDAN........

PERLABUHAN AQABAH,JORDAN........


 Okaylah..setakat nie jerr lah..hehehe..saya akan final exam pada 12januari&17januari 20012..DOAKAN SAYA&RAKAN2...

Monday, October 17, 2011

KENAPA AKU DIUJI ??


KENAPA AKU DIUJI ??
QURAN MENJAWAB :
Qs. Al-Ankabut : 2-3
“Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: ’Kami telah beriman’, sedang mereka tidak diuji lagi ?Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.
KENAPA AKU TAK MENDAPAT APA YG AKU INGINKAN ??
QURAN MENJAWAB :
Qs. Al-Baqarah : 216
“Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui”

KENAPA UJIAN SEBERAT INI ??
QURAN MENJAWAB:
Qs. Al-Baqarah : 286
“Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya.”

KENAPA FRUST???
QURAN MENJAWAB :
Qs. Al-Imran : 139
“Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yg paling tinggi derajatnya, jika kamu orang-orang yang beriman”

BAGAIMANA AKU HARUS MENGHADAPINYA ???
QURAN MENJAWAB :
Qs. Al-Baqarah : 45
“Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sholat; dan sesungguhnya sholat itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk Tiada daya dan upaya kecuali atas pertolongan Allah semata”

APA YANG AKU DAPAT ???
QURAN MENJAWAB :
Qs. At-Taubah : 111
“Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu’min, diri, harta mereka dengan memberikan jannah untuk mereka…”

KEPADA SIAPA AKU BERHARAP ???
QURAN MENJAWAB :
Qs. At-Taubah : 129
“Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dari-Nya. Hanya kepada-Nya aku bertawakkal”

AKU TAK SANGGUP !!!!
QURAN MENJAWAB :
Qs. Yusuf : 12
“….dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yg kafir.”
dan segudang pertanyaan lagi yang keseluruhannya pun dapat dijawab oleh Sang Pemilik Semesta Alam. Nah, cukup jelaslah bahwa Allah-lah yang memberi kita cobaan permasalahan, pastilah Allah akan menurunkan pertanyaan beserta jawabannya! Hanya Allah sandaran manusia...

Tuesday, September 13, 2011

jordan

assalamualaikum......

alhamdulilllah..hari ini masuk hari ke-5 aq di bumi anbiya" jordan...erm...suasana kat sini selamat lagi..hehe..kat sini insyallah aq akan belajar di universiti yarmouk..buat masa sekarang aq tinggal di sakan yarmouk...kat sakan yarmouk satu rumah 3orang...aq tinggal ngan kawan baru ku nawwar ngan nasuha..hehe..

 erm..aq pon dah tak tau nakk cita pa lagii..huhu...makanan kat sini ok la..tapi org arab kat sini suka makan roti la...aq pon dah try makan kebab ngan syarwarma jordan..ok la rasa nya..hehe..tapi actually aq  rindu makanan malaysia..kalau kat sini nak makan masakan malaysia kena la masak sendiri..huhuhu...
erm..sekarang nie aq nak tengah perbaiki aq punya penguasaan bahasa arab.huhuhu....
okay la nanti aq cita laen....sekarang  tgh busy skit..hehe...
mood:rindu sama family kat malaysia..huhuhu........


Monday, September 5, 2011

sebelum meninggalkan bumi malaysia...

hari nie p skolah ku yg ku cintai gi melawat cikgu2,ustaz,ustazah,jumpa kawan2 sebelum berangkat ke jordan hari jumaat nieyh....

depan rumah sewa student stam...(rumah oren)keh3....

dengan fasihah kat library skolah..
gambar ngan calon spm 2011..hehe..
zatie,me,miezah...huhu..bila lgi la kita dpt jumpa..
sama tpi tak serupa..hahaha...
p/s:harap2 dapt jumpa korang smua batch spm 2010 dmw..lagi nanti..huhuhu..


Sunday, August 28, 2011

Realiti Umat Islam Zaman Sekarang.....

Hiburan Yang Sia-sia


Kebanyakan televisyen kita sekarang lebih kepada melahirkan program hiburan yang menjatuhkan semangat berjuang orang Islam. Akademi Fantasia, Mentor, Mari Menari, Fuhh!, Melodi yang hampir setanding dengan hiburan barat. Banggakah kita sebagai umat Islam yang melihat hiburan Malaysia setanding dengan hiburan Barat? Tapi itulah realiti.
Mangsa Fesyen
"Ramai yang bertudung, OK la tu!." Mungkin semua orang fikir aurat muslimah hanya di kepala. Tutup kepala sudah laa, yang lain nak bukak pun tak pe. Betul tak? "Kenapa nak pakai labuh-labuh?" "Dah tutup aurat kira OK la ni!" "Aku nak jadi Muslimah yang bergaya." Ini antara dilema wanita Islam kini. Kononnya nak jadi stylo ala-ala muslimah. 




 
 Dunia hanya tempat persinggahan,biarlah bukan Ratu Fesyen disini. Tapi diakhirat nanti kita menjadi bidadari yang cantik dan bukannya diberi pakaian kehinaan.

Zina Yang Berleluasa
Kes pembuangan bayi makin berleluasa di Malaysia. Sampai bilakah anak kecil ini harus menanggung penderitaan atas 'cinta suci' mereka? Pemuda pemudi Islam buang bayi merata-rata tempat seperti membuang sampah! Tapi, inilah realiti dunia kita sekarang. Kalau Rasullullah S.A.W masih hidup ketika ini, apakah perasaan baginda melihat apa yang berlaku kepada umat Islam sekarang...

Ramai Pemuda Islam Yang Lemah
Dulu, pemuda-pemuda Islam gagah menjadi singa di medang perang. Khalid Al-Walid, Salehudin Al-Ayubi, Mohammad Al-Fateh, Abu Bakar dan sahabat nabi yang lain sibuk membina kekuatan untuk mengalahkan musuh Islam. Hebatkan pemuda Islam, masa dan tenaga digunakan untuk berjuang. Berjuang, berusaha, berfikir sehingga Syiar Islam tertegak! Tapi itu dulu.. Pemuda Islam kita sekarang disibukkan dengan apa? Dadah, Rempit, Shuffle, Layan Video Lucah n etc. What funny guys! Lelaki inikah yang perlu dijadikan pebimbing Islam yang lain? -_-

Lelaki lambang kekuatan tentera Islam. Kekuatan jasad dan juga kekuatan dari hati. Muslim's men sepatut nya seperti Lions yang menegakkan agama-Nya. Betul tak?...

Tuesday, August 23, 2011

hakikat


   Kadangkala orang yang paling mencintaimu adalah orang yang tak pernah menyatakan cintanya padamu kerana orang itu takut kau berpaling dan menjauhinya. Dan bila dia suatu masa hilang dari pandanganmu, kau akan menyedari dia adalah cinta yang tidak pernah kau sedari kehadirannya. Cinta suatu yang indah, cinta boleh buat kita gundah, cinta buat hati berdarah dan cinta jua boleh membawa kesalan yang tak sudah… Diberikan kepada yg pandai membalas CINTA... 
 
usah diratapi perpisahan dan kegagalan bercinta kerana hakikatnya jodoh bukan ditangan manusia.
Atas kasih sayang Tuhan kau dan dia bertemu dan
atas limpahan kasihNya juga kau dan dia dipisahkan bersama hikmah yang tersembunyi.

Saturday, August 13, 2011

mahasiswa ke luar negara

kredit to kak odah...he3
Akhirnya tamat sudah program btn transfomasi siswa ke luar Negara yang berlangsung selama 5hari….bnyak pengalaman yg aq dapat melalui program ini…..dan semestinya dapat ramai kawan….hehehe….majoriti yg datang khursus ini akan melanjutkan pelajaran ke Jordan……….program ini terdiri daripada pelajar tajaan dari 3negeri…pulau pinang,kedah dan perak………..kmi semua nie betuah kna p btn bln posa sebab tak der ujian fizikal…yahoooooooo……

p/s:jumpa kalian di jordan nanti........

Sunday, August 7, 2011

birotata negara 2011

salam...hari nie aku akan ke btn untuk  plajar ke timur tengah....yup alhamdulillah pmohonan aq untuk smbung bljar kat jordan diterima.....
tempat btn:btn balik pulau
tarikh"8ogos smpai 12 ogos 2011........

p/s :moga2 segala urusan dipermudahkan.......ameen~

Sunday, July 31, 2011

AHLAN YA RAMADHAN

 Abu Hurairah menyatakan : Telah bersabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud : Apabila telah tibanya Ramadhan, dibuka pintu-pintu syurga dan ditutup segala pintu neraka dan diikat segala syaitan. 
-Hadis dikeluarkan oleh imam Bukhari, Muslim, Nasai’e, Ahmad dan Baihaqi-

SELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN AL-MUBARAK 

RAMADHAN KAREEM!!!!

Wednesday, July 20, 2011

renung....

Suatu hari, Imam Al-Ghazali berkumpul dengan murid-muridnya lalu beliau bertanya
Imam Ghazali = " Apakah yang paling dekat dengan diri kita di dunia ini ?
Murid 1 = " Orang tua "
Murid 2 = " Guru "
Murid 3 = " Teman "
Murid 4 = " Kaum kerabat "
Imam Ghazali = " Semua jawapan itu benar. Tetapi yang paling dekat dengan kita ialah MATI. Sebab itu janji Allah bahawa setiap yang bernyawa pasti akan mati ( Surah Ali-Imran :185).

 Imam Ghazali = " Apa yang paling jauh dari kita di dunia ini ?"
Murid 1 = " Negeri Cina "
Murid 2 = " Bulan "
Murid 3 = " Matahari "
Murid 4 = " Bintang-bintang "
Iman Ghazali = " Semua jawaban itu benar. Tetapi yang paling benar adalah MASA LALU. Bagaimanapun kita, apapun keadaan kita, tetap kita tidak akan dapat kembali ke masa yang lalu. Oleh sebab itu kita harus menjaga hari ini, hari esok dan hari-hari yang akan datang dengan perbuatan yang sesuai dengan ajaran Agama".
 Iman Ghazali = " Apa yang paling besar didunia ini ?"
Murid 1 = " Gunung "
Murid 2 = " Matahari "
Murid 3 = " Bumi "
Imam Ghazali = " Semua jawaban itu benar, tapi yang besar sekali adalah HAWA NAFSU (Surah Al A'raf: 179). Maka kita harus hati-hati dengan nafsu kita, jangan sampai nafsu kita membawa ke neraka."
 IMAM GHAZALI" Apa yang paling berat didunia? "
Murid 1 = " Baja "
Murid 2 = " Besi "
Murid 3 = " Gajah "
Imam Ghazali = " Semua itu benar, tapi yang paling berat adalah MEMEGANG AMANAH (Surah Al-Azab : 72 ). Tumbuh-tumbuhan, binatang, gunung, dan malaikat semua tidak mampu ketika Allah SWT meminta mereka menjadi khalifah pemimpin) di dunia ini. Tetapi manusia dengan sombongnya berebut-rebut menyanggupi permintaan Allah SWT sehingga banyak manusia masuk ke neraka kerana gagal memegang amanah."
 Imam Ghazali = " Apa yang paling ringan di dunia ini ?"
Murid 1 = " Kapas"
Murid 2 = " Angin "
Murid 3 = " Debu "
Murid 4 = " Daun-daun"
Imam Ghazali = " Semua jawaban kamu itu benar, tapi yang paling ringan sekali didunia ini adalah MENINGGALKAN SOLAT . Gara-gara pekerjaan kita atau urusan dunia, kita tinggalkan solat "
 Imam Ghazali = " Apa yang paling tajam sekali di dunia ini? "
Murid- Murid dengan serentak menjawab = " Pedang "
Imam Ghazali = " Itu benar, tapi yang paling tajam sekali didunia ini adalah LIDAH MANUSIA. Kerana melalui lidah, manusia dengan mudahnya menyakiti hati dan melukai perasaan saudaranya sendiri "

Sunday, July 10, 2011

BERSIH

ASSALAMUALAIKUM……..
9 julai 2011 BERSIH 2.0….
 BERSIH2.0 adalah satu pehimpunan dimana ianya diketuai oleh Ambiga Sreenevasan, [ketua demonstrasi BERSIH 2.0]…Sebenarnya perhimpunan BESIH 2.0 pernah dilakukan sebelum ini pada 10 Oktober 2007..iaitu sebelum berlakunya PILIHANRAYA YANG KE -12 pada tahun 2008..perhimpunan aman yang mencecah angka ratusan ribu rakyat yang berkumpul dan berarak secara aman untuk menghantar Memorandum kepada DYMM AGONG untuk menuntut 8 perkara utama . Mereka berhimpun demi menuntut pilihanraya yang bersih lagi adil. Perhimpunan bersih 2007 itu telah menyebabkan UMNO hilang 5 buah negeri oleh pembangkang walaupun tuntutan rakyat supaya dakwat kekal digunakan kepada pengundi telah dibatalkan penggunaanya disaat-saat akhir. Namun, dengan pilihanraya yang bersih dan telus, pembangkan berjaya mendapatkan 5 negeri untuk ditadbirkan oleh Pakatan rakyat.

Antara 8 tuntutan yang dikemukakan oleh bersih2.0 adalah

1-Bersihkan senarai undi

2-Mereformasikan undi pos

3-Gunakan dakwat kekal

4-Akses media bebas & adil

5-Masa berkempen minima 21 hari

6-Kukuhkan institusi awam

7-Hentikan rasuah

8-Hentikan politik kotor

1. Bersihkan senarai undi
Senarai undi harus dibersihkan dengan segera untuk menyingkirkan ‘pengundi hantu’ seperti orang yang telah meninggal.
• Pendaftaran pengundi automatik yang diselarikan dengan senarai Jabatan Pendaftaran Negara boleh menyelesaikan masalah pengundi hantu dalam jangka masa panjang.

2. Mereformasikan undi pos
• SEMUA pengundi seharusnya dibenarkan untuk mengundi melalui undi pos atau mengundi lebih awal sekiranya seseorang individu itu tidak dapat berada di kawasan pengundian semasa hari mengundi.
• Anggota polis dan tentera yang tidak bertugas harus mengundi seperti biasa pada hari mengundi.
• Undi pos mesti dijalankan dengan telus! Agen parti politik harus dibenarkan untuk memantau proses undi pos. 

3. Gunakan dakwat kekal
• Penggunaan dakwat kekal boleh mengelakkan seseorang (atau pengundi hantu) daripada mengundi beberapa kali. 

4. Masa kempen minima 21 hari
• Masa yang lebih panjang diperlukan untuk calon menyebarkan maklumat, terutamanya di kawasan luar bandar dan pedalaman. Contohnya, pilihanraya negeri Sarawak baru-baru ini diberi masa kempen 10 hari sahaja.
• Pada 1955, ketika era pemerintahan penjajah, pilihanraya mempunyai masa kempen sepanjang 42 hari. Manakala semasa Pilihanraya Umum ke-12 pada 2008, masa kempen 8 hari sahaja. 

5. Akses media yang bebas dan adil
• RTM dan Bernama adalah agensi media yang dibiayai oleh kerajaan. Mereka sepatutnya memberi liputan yang seimbang dan adil untuk semua parti yang bertanding.
• Parti politik harus dibenarkan untuk membuat pengiklanan tanpa sebarang diskriminasi dan penapisan.
• Ini adalah mengenai keadilan! Semua media perlu memberikan hak untuk semua parti membalas kepada tuduhan-tuduhan negatif terhadap mereka.

6. Kukuhkan institusi awam
Institusi awam dan kakitangan kerajaan harus tidak berat sebelah dan menegakkan undang-undang dan demokrasi. Institusi awam harus direformasikan supaya bertindak secara bebas, menegakkan undang-undang dan melindungi hak asasi manusia.
Contohnya :
Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) hendaklah memastikan pilihanraya yang bebas dan adil.
Badan Kehakiman harus memelihara kebebasannya dan menegakkan kedaulatan undang-undang tanpa gentar atau memihak.
Peguam Negara perlu bertindak secara tidak berat sebelah dan mengutamakan kepentingan rakyat.
Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia harus bertindak dengan adil dan menghentikan pendakwaan selektif dan penyalahgunaan kuasa.
Polis Di Raja Malaysia perlu bertindak secara profesional dalam melaksanakan tugas dan menegakkan kedaulatan undang-undang.
7. Hentikan rasuah
Rasuah adalah kegiatan mencuri dari rakyat untuk kepentingan peribadi. Rasuah menyebabkan orang kaya bertambah kaya dan golongan miskin semakin miskin.
Pembelian undi harus dihentikan!
Akta Kesalahan Pilihanraya 1954 mesti dikuatkuasakan. 

8. Hentikan politik kotor
BERSIH 2.0 menuntut SEMUA parti politik untuk menghentikan politik kotor.
Masih ramai yang tertanya-tanya kenapa bersih 2.0 haram, ini kerana, jika dilihat pada tuntutannya, tuntutan bersih adalah munasabah sebagai rakyat dan menuntut pilihanraya yang bersih dan telus bukan semata-mata untuk mana-mana parti, tetapi untuk kesemua rakyat di negara ini.

PERHATIAN
-         Bukankah Artikel 10 Perlembagaan Persekutuan menjamin bahawa setiap warganegara Malaysia berhak bersuara dan mengeluarkan pendapat disamping berhak berhimpun secara aman. Kenapa meraka kata perhimpunan bersih haram???....

Mereka kata, perhimpunan aman itu akan bertukar kepada tidak aman. Mana ilmu meraka dapat sehingga mampu membaca masa hadapan. Dan kenapa polis hari ini diberi tugas untuk menghalang perhimpunan BERSIH 2.0??. Polis kini hak milik rakyat, dan seharusnya polis menjaga rakyat bukannya menjadi kuli KERAjaan ataupun mana-mana parti politik yang bertujuan untuk kepentingan peribadi.…
BERSIH 2.0 kembali untuk rakyat bukan untuk mana-mana parti.
Don't call us a democracy if there s no suffic safeguards~

Friday, July 8, 2011

Hanya kepada Engkau....


Hanya kepada Engkau kami sembah,
Dan hanya kepada Engkau kami meminta pertolongan,
Sesungguhnya dosa-dosa kami ibarat debu-debu tanah,
Beruntunglah bagi siapa-siapa yang memohon keampunan.

Pintu taubat itu sentiasa terbuka,
Tidak pernah tertutup selagi nyawa masih dikandung badan,
Jangan habiskan usiamu dengan perbuatan sia-sia,
Nescaya selamat pada kemudian hari yang tiada lagi untungnya penyesalan.

Iman itu boleh bertambah dan berkurang,
Manusia itu sering alpa dan mudah terlanjur,
Sering melanggar tegahan dan pantang-larang,
Teruskan bertaubat selagi tubuhmu belum ditempatkan di dalam kubur.

Di manakah hamba-hamba-Ku yang memohon keampunan?
Akan Ku ampunkan segala dosa-dosa mereka seolah-olah mereka baru dilahirkan,

Hati kecilku berkata, "Adakah aku termasuk dalam golongan yang diberi keampunan?''
Yakinlah dengan janji Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengampun.
Tuhan,
Diri ini tidak layak ke syurga-Mu,
Tapi tidak pula aku sanggup ke neraka-Mu.

Aku takut kepada-Mu,
Ku mengharap jua pada-Mu,
Moga aku akan selamat dunia akhirat,
Ku terus berharap dan berharap, hanya pada-Mu.


Monday, June 27, 2011

air itu penting

Penting sangat kah air kosong didalam badan kita ni?
Ok jom hampa bayangkan sistem badan hampa ibarat sebuah engin kenderaan kereta, motor dan etc apabila tangki air radiotar kenderaan kering, serta merta “overhetaing” akan berlaku. Macam tu lah sebaliknya…
 Perlukah kita meminum air sebanyak 8 gelas setiap hari?
Ramai yang tak tahu awat kena minum  8 gelas? Mana mai nombor ajaib ini?
ok saya terangkan sikit dan ringkas ada tahun 1945, National Acedemy of Sciences of the United States Food and Nutrition Board, telah menerbitkan satu cadangan nutrient yg harus diambil setiap hari dan mencadangkan “Pengambilan air yg digalakkan bg seorg dewasa ialah 2.5 liter (kira² 8 gelas) setiap hari” Jumlah 2.5L ini bedasarkan kiraan mL air diperlukan untuk setiap kalori mkn yg diambil. (Kita mmerlukan kira2 2500 cal setiap hari)….

Kenapa  air sangat perlu kepada korang?

Time kita makan, usus dihujung perut akan mengecut menyebabkan makanan ada di dalam perut sekejap untuk proses penghadaman. Air (orang utara sebut ayaq) yg diminum digunakan utk menjadikan makanan ini menjadi cecair. Setelah makanan dah jadi lembut akan dihantar ke usus utk tujuan serapan. (budak Bio mesti tau bab² macam ni) so, kalau hampa tidak cukup minum air, sistem pencernaan akn mengambil cecair dr darah, perut dan usus agar makanan yg hendak diproses akn menjadi lembik dan cair sebelum dihantar ke usus kecil.
So …jangan hampa tunggu sampai hampa terasa haus baru hampa hendak minum!.. kena minum sentiasa. Ala bukan susah pun air mineral kan banyak jual, abis sangat pun hampa bawa la botol susu air sendiri, setiap berapa jam skali, minum terus 2-3 gelas atau sampai penuh perut kita. Tiadanya had kita untuk mnum air sbenarnya.. mksudnya, minum sehari 8 gelas bukan lah hadnya, jadi mesti minum air sntiasa ok?....

SUMBER  DARI

AIR

Assalamualaikum……huh..hari terasa gatai tangan plak nak menulis…erm..ari nie nak cita pasai pa arr???ha!!dapat dah….tada!!!!!!surprise!!....
kalau tengok zaman sekarang ni yang rajin bawak air pergi kelas budak-budak cina je . budak-budak melayu yang bawak bekal air pergi sekolah nie jarang arr yang bawak pun tak ramai mana sangat….lagi2 budak lelaki melayu.. diorang kata tak macho la pergi kelas bawak botol air nih . macam budak kindergarten je !!
 hahhhaa !elok sangat lah tu cik abang,cik kak oiii .. karang yang tertidow tersengguk sengguk macam budak tadika kat belakang kelas tuh muka kau jugak . …
dulu..masa aq nak p skolah mak aq mesti pesan ‘bekal ayaq bawak dak giii???...aq jawap balik kat mak aq ‘tak bawak tak bleh ka maK??’huh..aq dulu masa kat skolah rendah kaki menjawap bila mak aq cakap..he3…bila naek skolah menengah tabiat m’jawap tu hilang skit demi sedikit..haha..mak aq selalu kata “kalau kak tak bawak bekal ayaq p skolah sat gii pensan kot kat skolah kurang oksigen sebab dalam badan kurang air”….memang sejak dulu lagi aq sudak didik oleh mak ku supaya bawak bekal air masa nak p skolah or ke mana2 aja lah..
aq kalau tak bawak bekal ayaq p skolah memang tak bleh
hidup lah[KECUALI KALAU POSA TAK BWAK LERR]..kalau rasa
boring2 ja dalam kelas aq mesti aq teguk ayaq 
kekadang kalau aq terlupa bawak ayaq mineral p skolah aq tebai beli la kat kantin skolah...huh kalau mak aq tau mesti dia marah punya..mesti dia kata cam nie kat aq"ayaq mineral pon hang beli ka..baek amek kat umah@asrma[masa skolah menengah] jaa freee ja tak gaduh kna bayaq"....huh.....

erm...ari tu mak aq ada habaq kata budak2  student mak aq kat skolah mesti bawak bekal air ke sekolah terutamanya budak cinalah.....depa stail bawak botol air nie bukan botol yang kecik2 punya..budak cina selalunya depa akan bawak botol air yang besaRRR PUNYA!!!......LEBIH KURANG CAM NIE KOT!!
 masa aq nak p belajaq memandu ari tu pon ada gak nmpak 4-5 orang cina nak p kja kat pejabat bawak bekal ayaq...depa galas kat tepi bahu lebih kurang cam nie la botol ayaq depa...tak kan hmpa tak pernah tengok kot!!
huh...siap ada harga lagi tu..kalau nak beli..ODER kat stokis tupperware arr....


Isu yang agak sering kita dengar; kenapa orang Cina kaya, pandai; kenapa orang Melayu bila belajar malas, buka bisnes gulung tikar, kaum subsidi dan sebagainya. Kenapa? Persoalan sekarang bukan kenapa orang Melayu malas. Itu namanya mencari alasan. Sedangkan untuk menyelesaikan masalah, kita perlukan penyelesaian....
kesimpulannya: rajin-rajinlah membawa bekal air ke mana-mana sahaja anda pergi kerana air amatlah penting untuk tubuh badan kita dan air jiga dapat membantu kita berfikir secara rasional!!..benarlah kata pepatah "badan sihat otak cergas"!!.....