Followers

Monday, June 27, 2011

AIR

Assalamualaikum……huh..hari terasa gatai tangan plak nak menulis…erm..ari nie nak cita pasai pa arr???ha!!dapat dah….tada!!!!!!surprise!!....
kalau tengok zaman sekarang ni yang rajin bawak air pergi kelas budak-budak cina je . budak-budak melayu yang bawak bekal air pergi sekolah nie jarang arr yang bawak pun tak ramai mana sangat….lagi2 budak lelaki melayu.. diorang kata tak macho la pergi kelas bawak botol air nih . macam budak kindergarten je !!
 hahhhaa !elok sangat lah tu cik abang,cik kak oiii .. karang yang tertidow tersengguk sengguk macam budak tadika kat belakang kelas tuh muka kau jugak . …
dulu..masa aq nak p skolah mak aq mesti pesan ‘bekal ayaq bawak dak giii???...aq jawap balik kat mak aq ‘tak bawak tak bleh ka maK??’huh..aq dulu masa kat skolah rendah kaki menjawap bila mak aq cakap..he3…bila naek skolah menengah tabiat m’jawap tu hilang skit demi sedikit..haha..mak aq selalu kata “kalau kak tak bawak bekal ayaq p skolah sat gii pensan kot kat skolah kurang oksigen sebab dalam badan kurang air”….memang sejak dulu lagi aq sudak didik oleh mak ku supaya bawak bekal air masa nak p skolah or ke mana2 aja lah..
aq kalau tak bawak bekal ayaq p skolah memang tak bleh
hidup lah[KECUALI KALAU POSA TAK BWAK LERR]..kalau rasa
boring2 ja dalam kelas aq mesti aq teguk ayaq 
kekadang kalau aq terlupa bawak ayaq mineral p skolah aq tebai beli la kat kantin skolah...huh kalau mak aq tau mesti dia marah punya..mesti dia kata cam nie kat aq"ayaq mineral pon hang beli ka..baek amek kat umah@asrma[masa skolah menengah] jaa freee ja tak gaduh kna bayaq"....huh.....

erm...ari tu mak aq ada habaq kata budak2  student mak aq kat skolah mesti bawak bekal air ke sekolah terutamanya budak cinalah.....depa stail bawak botol air nie bukan botol yang kecik2 punya..budak cina selalunya depa akan bawak botol air yang besaRRR PUNYA!!!......LEBIH KURANG CAM NIE KOT!!
 masa aq nak p belajaq memandu ari tu pon ada gak nmpak 4-5 orang cina nak p kja kat pejabat bawak bekal ayaq...depa galas kat tepi bahu lebih kurang cam nie la botol ayaq depa...tak kan hmpa tak pernah tengok kot!!
huh...siap ada harga lagi tu..kalau nak beli..ODER kat stokis tupperware arr....


Isu yang agak sering kita dengar; kenapa orang Cina kaya, pandai; kenapa orang Melayu bila belajar malas, buka bisnes gulung tikar, kaum subsidi dan sebagainya. Kenapa? Persoalan sekarang bukan kenapa orang Melayu malas. Itu namanya mencari alasan. Sedangkan untuk menyelesaikan masalah, kita perlukan penyelesaian....
kesimpulannya: rajin-rajinlah membawa bekal air ke mana-mana sahaja anda pergi kerana air amatlah penting untuk tubuh badan kita dan air jiga dapat membantu kita berfikir secara rasional!!..benarlah kata pepatah "badan sihat otak cergas"!!.....
 


No comments: