Followers

Sunday, April 24, 2011

TAUTAN KASIH

ALLAH S.W.T berfirman
 “Berdoalah kepada-Ku, nescaya akan Aku perkenankan bagimu. Sesungguhnya orang yang menyombongkan diri daripada menyembah-Ku akan masuk neraka jahanam dalam keadaan hina-dina.” (Surah Ghafir 40: 60)
Berdoa sebenarnya adalah satu tugas pengabdian. Doa adalah untuk membuktikan sifat kehambaan kita di hadapan Allah s.w.t. Dengan berdoa kita mengakui kelemahan, kemiskinan, kehinaan, kejahilan dan lain-lain sifat kehambaan kita di sisi-Nya. Sebagai hamba kita memerlukan Allah lebih daripada segala-galanya dalam hidup ini. Dan sebagai hamba kita wajib memuliakan Allah setiap masa. Inilah hakikat doa.
Sebagai seorang muslim kita tdak perlu malu untuk m'mohon dan merintih kepada allah s.w.t...
sememangnya hakikat kejadiaan manusia adalah lemah...
MENGAPA KITA PERLU BERDOA??

  Mengekalkan Hubungan dengan Allah Setiap Masa
 #Manusia memerlukan Allah lebih daripada segala keperluan lain. Tanpa Allah dalam hatinya, manusia umpama ikan yang ketiadaan air. Jiwanya akan mati. Manusia akan hilang ketenangan, kebahagiaan dan keharmonian walaupun dia memiliki segala-galanya. Tanpa hubungan dengan Allah yang berkekalan, manusia umpama layang-layang putus tali yang akan dihanyutkan oleh gelombang hidup tanpa arah tuju yang pasti.
 #INGAT DAN YAKINLAH PADA JANJI ALLAH SWT 
Yakni mereka yang beriman dan hati mereka menjadi tenang dengan mengingati Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah hati menjadi tenang.” (Surah al-Ra‘d 13: 28)
  ketenangan itulah hakikatnya sebuah kebahagiaan... Jelas di sini, orang yang sering berdoa tidak akan dilanda stres yang melampau dan kemurungan dalam hidup. Hal ini kerana talian hayatnya sentiasa bersambung dengan Allah apatah lagi apabila dia memerlukan pertolongan. Terbukti hasil kajian dan pemerhatian sejak zaman berzaman, orang yang kuat beragama jarang sakit jiwa apatah lagi membunuh diri. Apa yang agama telah beri sehingga mereka berani menghadapi hidup ini? Ya, doa!

“Berdoalah kamu kepada Allah dalam keadaan kamu yakin dengan kemustajabannya. Ketahuilah sesungguhnya Allah tidak menerima doa dari jantung hati yang lalai dan alpa” (Riwayat al-Tirmizi, dinilai sahih oleh al-Albani).

Marilah kita teruskan doa, baiki diri dan nilailah apa yang telah diberikan oleh allah s.w.t kepada kita dalam kehidupan hari ini. Keperitan hari ini, mungkin kemanisan hari esok. Kemanisan hari ini, belum tentu kenikmatan hari esok. Maka, sentiasa bertawakal kepada Allah dan jangan putus asa berdoalah kepadaNya...

HANYA DENGAN MENGINGATI ALLAH JIWAKAN MENJADI TENANG



Tuesday, April 19, 2011

SECEBIS RINDU KU

 assalamualaikum..pa habaq...tetiba hari nie aq qasa nak b'celoteh laa skit..mybe boring sngat2 kot dok kat umah...ari nie dah dekat 3 bulan lebih aq m'jadi penganggur tak b'tauliah..haha..tiap2 ari rutin harian aq buat keja yg sma..huhu..sungguh m'bosankan.....

 
sumpah aq katakan yg aq amat merindui zaman skolah t'utamnya msa form5...waaaaaaaa menitik ayaq mata aq t'ingat kekawan smua...t'ingat kat cikgu2...ustz2...ustzah..hostel dmw1...rindu sma kantin ngan dewan makan...hatta kerani,guard,mak ngah kantin,tukang kebun,mak cik cleaner skolah pun..aq teramat2 merindui kalian.... 

  aq b'rasakan sngat-sngatlah b'syukur kepada allah kerana aq dpt blajaq kat skolah agma selama 5 tahun...byk yg aq dapat blajaq kat dmw....pengalaman hidup yg sngat2lah b'guna kpda ku untuk m'harungi hidup yg penuh dngan cabaran dan dugaan hidup...akan ku gunakan segala ilmu2 dunia dan akhirat yg ku kutip dri ustz2,ustzah2,cikgu2...sebaek-baek yg mungkin...insyallah....moga-moga segala ilimu yg ku dpt di berkati-NYA...ammen....


aq ingat lagi msa form1 thun 2006 mak aq hantaq aq dok kat asrama...msa tu umah aq jauh gak arr dri skolah...lebih kurang 50km keatas...tu yg aq kna dok asrma gak tu...mula2 tu aq ingat ka asrma kat dmw nie s'rupa jaa ngan asrma ...rupa-rupanya sangkaan ku meleset sama s'kali...knapa aq katakan begitu???
 
~tiap-tiap kali lepas makan kmi kna basuh pinggan ngan cawan sendiri...dah lah paip ayaq ada 2 jaa..t'paksalah b'rebut-rebut semata-mata nak basuh pinggan ngan cawan tu..[asrma di skolah aq k'tika itu tdaklah sperti asrma2 di skolah laen,spt smka,sbp,mrsm,meski pun asrama skolh harian biasa...yg ada tukang cuci pinggan..hatta mak cik yg tolong sendukkan nasi dan lauk ke dalm pinggan...]..

 ~untuk p'ngetahuan kalian jugak..di asrma ku ketika tahun 2006 [msa tu aq form 1 bqu masuk asrama]..tdak m'punyai guard,tukang kebun,penyelia asrma,sehinggakan cleaner cuci tandas pun tak dak...so,menjadi rutin harian kmi sblum p skolah kna sapu sampah,susun kasut,cuci longkan,buang smpah,sehinggakan cuci tandas pun aq ngan kekawan ku kna buat...huhu..dah lah seni0r2 masa tu garang2...[kalau ikut kan hati aq masa tu mau sja aq blah dri asrma tu
..biasalah masa tu bqu form1...cara b'fikiran pun blum matang gii tak bleh susah skit... haha...ceyy2 skarang nie dah matured la skit..keh3...tpi bila t'ingat kat mak ayah yg hntaq aq ke skolah agma dengan p'nuh harapan supaya aq m'jadi seorg insan yg b'guna ...huhu tak smpai hati plak aq nak buat cam tu...LAMA-LAMA BARU AQ SEDAR BILA KAMI KNA CUCI PINGGAN NGAN CAWAN SENDIRI..INI DPAT M'LATIH KAMI SUPAYA BERDIKARI....TDAK TERLALU M'HARAPKAN BANTUAN ORG LAEN...

~satu lgi anjakan pradigma yg b'laku pada aq masa tu(form1 lerr)...masa mula2 ari p'sekolahn b'mula taun 2006....guru klas ku...cikgu wahida(1 umar) bagi la kat kmi jadual waktu...alangkah t'kejut beruknya aq melihat jadual waktu yg cikgu bgi tu...18 subjek tuu....aq ingat kaa skolah agma nie b'beza ngan skolah2 laen hnya hnya krana Skolah agma ada subjk bahasa arab komunikasi jaa...rupa2 nya TIDAK...huhu...skolah agma tmpt ku blajaq tu tidaklah spt smka yg hnya ada 9 subjek untuk student form 1-3....di dmw(tmpt ku blajaq) nie 1-2 ada 18 subjk...9 sbjk pmr...11 subjk agama..spt fiqh,tauhid,nahu,sorof,insyak dan laen2 lgi....justeru itu,lama kelamaan aq dapt menerima bahawa aq merupakan insan yg amatlah b'tuah krana dpt bljar bukan hnya ilmu duniawi smata2...malahan aq juga b'peluang mengaut ilmu2 agama yg sngat2 b'guna dri ustz2 n ustazah2....
#START AQ FORM 2...DLM P'TGAHAN TAHUN 2007 CAM TU...KMI PLAJAR ASRAMA DMW1,penang TIDAK PERLU bersusah-payah..CUCI PINGGAN,CUCI TANDAS..DAN KEJA2 YG SEWAKTU DNGANNYA...KERANA SEKOLAH AQ TELAH DI NAEK TARAF DAH...Yeahhh!!!bergembira sakanlah KAMI...haha....
 
#SETAKAT NIE SAJALAH YG DPT AQ CORETKAN..LAEN KALI AQ STORY LAGI PASAL...P'NGEMBARAAN KU DLM MENUNTUT ILMU....
 
#MORAL:HIDUP TAK SEMUDAH YANG KITA IMPIKAN...KITA PERLU BERDIKARI TANPA SELALU M'HARAPKAN BANTUAN ORNG LAEN UTK MAJU KE HADAPAN.....



 

 

Saturday, April 9, 2011

saya respect sma rakyat jepun!!

Sebenarnya dah lma aq nak buat entry nie...tpi tak sempatlah..haha...
~begini kisahnya,es0k genaplah sebulan [11mac] gempa bumi dan ombak besar melanda wilayah Fukusyima, Jepun...




~Kata-kata ini d’petik daripada ucapan Raja Muda Perak Raja Dr Nazrin Shah baginda mengatakan bahawa  Kini, dunia sekali lagi memandang ke timur, kali ini bukan untuk menyaksikan kepakaran pembangunan dan teknologinya, namun ke dalam hati sanubari rakyat Jepun.”

Ya...betul lah kata baginda...setelah gempa bumi dan tsunami melanda Jepun..kita dapat lihat betapa tabah,cekal,tenang,sabarnya rakyat Jepun menghadapi bencana besar ini..mereka mampu berbaris panjang sehingga berkilometer jauhnya untk m’dptkan bekalan mkanan,minuman,minyak,pkaian.. lihatlah betapa b’displinnya mereka...tidak berebut-rebut utk m’dpatkan bekalan...[FIKIRLAH-FIKIRLAH KITA DI M’LAYSIA INI BAGAIMNA PULAK..NAK BERATUQ NAEK BAS P0N SUSAH!!!....ini reality budaya rakyat kita...huhu..MALU  LA SKIT KAT ORG JEPUN]


Satu perkara lagi...walaupun rkyat jepun m’punyai sebab yg kukuh untk menangis,mereka melakukannya dengan cra yg t’kawal[makna nya tak dak lah meraung tak tetu hala]...mungkin sifat dan budaya org jepun supaya cekal dan bersedia m’hadapi segala musibah yg akn b’laku.... ADA JUGA Lelaki dan wanita yang tegap dan sihat membawa bekalan kepada mangsa.. selain sanggup menyerahkan catuan makanan sendiri kepada keluarga yang mempunyai anak serta warga emas.....

Kepada kita yang masih dipinjamkan Allah nikmat nyawa, hargailah, laksanakan perintah-Nya. Sungguh itu adalah ujian bagi sekalian kita yang hidup. Bersedialah untuk menghadapi segala macam ujian yang akan dihidangkan-Nya.

MOOD:SAYA KAGUM DENGAN KETABAHAN RAKYAT JEPUN!!

Saturday, April 2, 2011

Does True Love Need a Reason???



Some people never understand and I believe most people don't understand.
Once a lady when having a conversation with her man, asked:

Lady: Why do you like me? Why do you love me?
Man: I can't tell the reason, but I really like you.
Lady: You can't even tell me the reason? how can you say you like me? How can you say you love me?
Man: I really don't know the reason, but I can prove that I love you.
Lady: Proof? No! I want you to tell me the reason. My friend's husband can tell her why he loves her but not you!
Man: Ok. ok! Erm... because you are beautiful, because your voice is sweet, because you are caring, because you are loving, because you are thoughtful, because of your smile, because of your every movement.
The lady felt very satisfied with the man's answer.
Unfortunately, a few days later, the Lady met with an accident and went in comma.
The man then placed a letter by her side, here is the content:
Darling, Because of your sweet voice that I love you...Now can you talk? No! Therefore I cannot love you.
Because of your care and concern that I like you...Now that you cannot show them, therefore I cannot love you.
Because of your smile, because of your every movement that I love you...Now can you smile? Now can you move? No, therefore I cannot love you.
If love needs a reason, like now, There is no reason for me to love you anymore.
Does love need a reason? NO! Therefore, I still LOVE YOU...
"True love never dies for it is lust that fades away. Love bonds for a lifetime but lust just pushes away."
Immature love says: 'I love you because I need you.' Mature love says: 'I need you because I love you.'
'Fate Determines Who Comes Into Our Lives, But Heart Determines Who Stays...'
We should Only Love only and only For the Sake of Allah...In What makes me love them if they have Strong Imaan in Allah Subhana Wa Ta'ala and if they are Move Away by rejecting the truth out of arrogance then we can hate them for the sake.There will b no trust.And we couldn't meet them in Jannah. So we should "Love each other only and only For the sake of Allah because in there will be a strong trust until in Jannah, Insha Allah....very nice...really awesome...